mexdot mexdot mexdot mexdot mexdot mexdot mexdot mexdot

WIEDZA

0

Loading ...

5 oznak, że czas sprzedać swój biznes (i jak zrobić to dobrze)

5 oznak, że czas sprzedać swój biznes – sprawdź, czy to moment na zmianę i poznaj plan skutecznej sprzedaży krok po kroku!

Prywatne społeczności online

Jak rozpoznać, że czas sprzedać firmę? Oto 5 sygnałów i gotowy plan działania

Sprzedaż biznesu to decyzja, którą wielu przedsiębiorców podejmuje za późno — często dopiero wtedy, gdy są już wypaleni, zdemotywowani albo… przymuszeni sytuacją. Tymczasem dobrze zaplanowana sprzedaż może być dla Ciebie ogromną szansą na wolność finansową i życiową.

5 znaków, że czas sprzedać biznes:

  • Brak ekscytacji i wypalenie zawodowe
    Kiedy myśl o poniedziałku Cię męczy, a kontakt z klientami przestaje Cię cieszyć — to może być sygnał. Biznes wymaga energii, a bez pasji trudno ją utrzymać.
  • Brak wzrostów i pomysłów na rozwój
    Masz wrażenie, że wszystko już osiągnąłeś, a kolejne kroki wymagają czasu lub środków, których nie chcesz już inwestować.
  • Zmiana priorytetów życiowych
    Może urodziło Ci się dziecko albo wręcz przeciwnie - chcesz przejść na emeryturę lub po prostu chcesz mieć więcej czasu na życie prywatne. I to jest w porządku.
  • Dobre wyniki, ale brak sukcesora
    Firma działa, przynosi zyski, ale nie masz komu jej przekazać? To idealny moment na poszukanie kupca.
  • Pojawia się atrakcyjna oferta lub firma osiągnęła założone przez Ciebie cele
    Niespodziewana propozycja może być okazją życia — ale tylko jeśli jesteś na nią przygotowany.

Dzięki temu, że przez 10 lat prowadziłam organizację dla przedsiębiorców udało mi się nawiązać serdeczne relacje z wieloma ludźmi biznesu. Dzisiaj moi “starzy biznesowi znajomi” wiedzą doskonale, że pomogę im znaleźć nowego właściciela dla ich firmy.

Jak się przygotować do tego tematu? Oto kilka moich rad:

  1. Oswój się z myślą, że chcesz się rozstać z firmą. Wydaje się to trywialne jednak znam wiele osób które traktują swój biznes “jak dziecko” i mimo tego, że np. chcą przejść na emeryturę lub nie mają już siły na działanie, są tak mocno związani ze swoim biznesem, że nie mogą sobie wyobrazić, aby ktoś inny go prowadził. Dlatego pamiętaj, że firma to tylko narzędzie do zarabiania pieniędzy a nie “dziecko” które ma być całe życie z Tobą.
  2. Przygotuj firmę do sprzedaży. Najlepszą formą jest sprzedaż udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub ewentualnie ZCP (zorganizowana część przedsiębiorstwa, czyli wydzielenie konkretnej działalności ze spółki którą będziesz sprzedawać) Jeśli obecnie prowadzisz firmę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, zanim ją przekształcisz w spółkę z o. o. warto porozmawiać z doradcą podatkowym oraz z osobą która pomoże znaleźć Ci klienta gdyż może się okazać, że Twoje aktywa można przenieść innymi umowami.
  3. Wycena biznesu. Nie opieraj się na intuicji. Wycena powinna być przygotowana przez specjalistę, który uwzględni przychody, koszty, potencjał rynkowy, know-how, wartość bazy klientów i aktywa które posiadasz.
  4. Poszukiwanie klienta i porządki w dokumentach. Jeśli wiemy już ile firma jest warta i w jakiej cenie możemy ją sprzedać (to ustalamy zawsze indywidualnie) zaczynamy poszukiwania klienta. W międzyczasie warto zrobić porządki w dokumentach i finansach gdyż naturalną praktyką jest to, że potencjalny klient będzie chciał przeprowadzić dokładną analizę Twojej działalności (due diligence).
  5. Transakcja i umowa. Ostatnim krokiem jest przeprowadzenie transakcji i przygotowanie umowy tak, aby obie strony były jak najbardziej zadowolone.

Błędy jakie możesz zrobić chcąc sprzedać swoją firmę to między innymi:

  • Wystawianie biznesu na portalach typu OLX gdzie po prostu nie ma profesjonalnych inwestorów lub funduszy zainteresowanych zakupem biznesów. Zamiast tego polecam skontaktować się z osobą która zawodowo zajmuje się sprzedażą biznesów. Wówczas masz pewność, że sprzedaż będzie przeprowadzona z zachowaniem klauzuli poufności (czyli nikt poza Tobą i potencjalnymi klientami nie dowie się, że chcesz sprzedać firmę.)
  • Zwierzenie się swoim pracownikom z pomysłu sprzedaży biznesu - to może skutkować tym, że pracownicy masowo się zwolnią a sprzedaż firmy bez zespołu będzie graniczyła z cudem. Dlatego nie informuj zespołu o tym, że chcesz sprzedać biznes. Niech dowiedzą się dopiero gdy przeprowadzisz transakcję sprzedaży. Zapewnisz ich wówczas, że nadal utrzymają zatrudnienie jednak Ciebie już w firmie nie będzie.
  • Wycena biznesu “na oko” - to ogromny błąd który zraża inwestorów. Cena Twojej firmy powinna być poparta operatami, sprawozdaniami, kontraktami i realnymi zyskami. Co jednak w przypadku gdy zysk księgowy znacznie odbiega od realnego zysku? Na to również są sposoby o których opowiem Ci indywidualnie.

Sprzedaż firmy to najczęściej bardzo dobra decyzja. Wiem o tym doskonale gdyż już 4 swoje biznesy sprzedałam i rekomenduję przedsiębiorcom to rozwiązanie. Tym bardziej jeśli masz działający, zarabiający biznes i chcesz zająć się czymś innym, przejść na emeryturę lub po prostu odpocząć. W ostatnich 3 latach pomogłam w skutecznej sprzedaży firm 7 przedsiębiorcom więc jeśli zastanawiasz się co zrobić ze swoim biznesem którego nie chcesz już prowadzić, zapraszam na konsultację.

Umów się tutaj:

(link do płatnych konsultacji)

Autor
Dorota Mastalska

Ekspertka budowania społeczności online. Pomagam przedsiębiorcom i twórcom w skutecznym rozwoju własnych platform społecznościowych.

Zacznij
nowy etap

w swoim biznesie

zapraszamy na rozmowę online 💬 lub stacjonarnie w naszym biurze w Krakowie.

+48 737 879 885